De Kanter en Dekker in top-10 van filantropieranglijst

19 november 2019

De Kanter en Dekker in top-10 van filantropieranglijst

Wanda de Kanter en Pauline Dekker, longartsen en oprichters van Stichting Rookpreventie Jeugd, zijn uit het niets binnengekomen op 7 in de DDB100, de ranglijst van meest invloedrijke personen in de wereld van de filantropie. De ranglijst wordt jaarlijks opgesteld door De Dikke Blauwe, het platform over filantropie, doneren en sociaal investeren.

De ranglijst van De Dikke Blauwe wordt dit jaar aangevoerd door Adriana Esmeijer, directeur van het Prins Bernhard Cultuurfonds, die wordt geprezen om haar rol als “cultuurmakelaar”. Nieuw in de lijst op nummer 7 zijn Wanda de Kanter en Pauline Dekker, omschreven als “de twee beroemdste longartsen van Nederland”. Zij worden in de toelichting neergezet als de oprichters van het “actieplatform Nederland Stop! – Met Roken [sic] en hun boeken die rokers van hun dodelijke verslaving moeten afhelpen.”
Nederland Stopt! Met roken is de titel van het boek waarmee Dekker en De Kanter hun kruistocht tegen de tabaksindustrie in 2008 begonnen, uit onvrede over het feit dat 85 procent van hun patiënten ziek was door het roken. Een jaar later richtten zij hun eigenlijke actieplatform op: Stichting Rookpreventie Jeugd (SRJP).

TabakNee

In 2013 kreeg de SRPJ vleugels door de lancering van websiteTabakNee, waarop de vrienden van de tabakslobby met naam en toenaam aan de kaak werden gesteld en de malafide praktijken van de tabaksindustrie uit de doeken gedaan werden. Vanaf 2015 voerde SRPJ ook enkele rechtszaken tegen de Staat en tegen de tabaksindustrie zelf.
Die activistische houding ging de Alliantie Nederland Rookvrij – die meer van het polderen is – te ver en begin 2019 werd de SRPJ uit de gelederen gestoten. Ook het KWF vond de activistische houding van de SRPJ onoverkomelijk en zegde de subsidie aan SRPJ op. Mede door al deze heisa en de rechtszaken staan Dekker en De Kanter, die meermaals werden onderscheiden en bijvoorbeeld uitgeroepen werden tot meest invloedrijke vrouwen van 2018, nu in de DDB100. Na de excommunicatie uit de Alliantie wisten zij met een gerichte crowdfunding binnen enkele weken 240.000 euro op te halen, waardoor de SRPJ voorlopig gered is. (De stichting is momenteel hard op zoek naar nieuwe sponsoren.)

Gedeelde plaats

Ironisch detail in dit verhaal: Dekker en De Kanter delen hun zevende plaats met Floris Italianer, directeur van de Hartstichting en voorzitter van de Alliantie Nederland Rookvrij, die de twee longartsen aan de kant zette. Overigens heeft Italianer zijn plaats in de top-10 niet te danken aan zijn rol als stuwende kracht bij de excommunicatie van de SRPJ, maar aan zijn werkzaamheden voor de Hartstichting.
“De les voor iedereen:”, schrijft De Dikke Blauwe, “soms heiligt het doel middelen die niet weg te polderen zijn. En burgerinitiatief laat zich niet altijd in goede doelenvakjes voorsorteren, zeker als je elke dag mensen ziet doodgaan aan longkanker. Welkom in Het Land van Goed Doen.”