Portret Wanda de Kanter in NRC Next

'Ik vind niet dat we met naming and shaming te ver zijn gegaan'

4 maart 2016

Portret Wanda de Kanter in NRC Next

'Dat zoveel mensen door het roken overlijden. Het maakt me oprecht verontwaardigd.' Dat zegt Wanda de Kanter, voorzitter van de Stcihting Rookpreventie Jeugd, in een vandaag in NRC Next gepubliceerd interview.

Verontwaardigd, maar niet verzuurd, voegt zij toe. 'Ik wil ook geen full time activist worden. Ik ben gepassioneerd arts. Authenticiteit is belangrijk voor me, en ook dat ik er niets aan verdien.' De Kanter werd geïnterviewd naar aanleiding van het feit dat ze voor de tweede keer op rij is uitgeroepen tot Vrouw in de Media door mediaplatform VIDM.nl en sprekersbureau ZijSpreekt.

In het stuk verduidelijkt De Kanter de naming and shaming strategie van de stichting om aandacht te krijgen voor de lobbypraktijken van de tabaksindustrie. De stichting valt immers niet rokers aan, maar de industrie die kinderen verleidt om met roken te beginnen en zo mensen al op vroege leeftijd verslaafd maakt.

'Nee, ik vind niet dat we te ver zijn gegaan. Het helpt dat we mensen beschuldigen. Mevrouw Asscher zal wellicht niet snel meer een nieuw comissariaat in de tabaksindustrie aannemen', aldus De Kanter.

WdeKanter NRCNext 1400